De watersector heeft professionals nodig met een frisse blik die over grenzen heen kijken. Het Nationaal Watertraineeship speelt in op deze behoefte en biedt pas afgestudeerde hbo'ers en wo'ers een unieke en aantrekkelijke start van hun watercarrière.

Groepsfoto 5 jaar NWT met bril

Werken met talent

Werk met jouw talent

Werk met talent

Battle of the Beach wint de Waterinnovatieprijs 2016!

Winnaar Waterinnovatieprijs 2016

Reusachtige zandkastelen bouwen met basisscholieren in de strijd tegen de opkomende vloed. Het bewijst een succesvolle manier te zijn om de jeugd waterbewustzijn bij te brengen! Ieder jaar wordt door waterschappen de waterinnovatieprijs uitgereikt, dit jaar voor het eerst ook in de categorie ‘waterbewustzijn'. Samen met zo'n zeventig andere inzendingen deed Battle of the Beach mee binnen deze categorie en kwam als winnaar uit de bus!

Battle of the Beach is een waterbewustzijnsproject voor basisscholieren, georganiseerd door de Nederlandse watersector. De wedstrijd draait om eenvoud en ervaren: het bouwen van het sterkste zandkasteel dat het langste stand houdt tegen de opkomende vloed. Het bouwen van zandkastelen is iets dat wij vroeger allemaal hebben gedaan (of nog steeds doen)! Bij Battle of the Beach gaat het om plezier, ongeremdheid van kinderen en passie in de strijd tegen het water! Een geweldige manier om basisscholieren al op jonge leeftijd kennis te laten maken met het onderwerp ‘water' en hen tegelijkertijd te leren wat het betekent om onder de zeespiegel te wonen. Informatieve gastlessen voorafgaand aan de wedstrijd versterken de educatieve waarde. Ons motto is: In de klas leren, op het strand proberen!

Waar kinderen compleet opgaan in het gevecht om hun zandkasteel te redden, werkt dit enthousiasme ook aanstekelijk bij ouderen die daardoor zelf het liefst mee zouden willen doen. Met minimale middelen wordt er nationaal en internationaal bereik in de media gehaald door slim samen te werken met verschillende partijen. Het aanbod van scholen die mee willen doen is ook ieder jaar groter dan wat er aangeboden kan worden vanuit de organisaties. Vanuit het onderwijs, bedrijfsleven en de overheid doen partijen mee aan de Battle om waterbewustzijn in Nederland te vergroten. Met sponsoren zoals Van Oord, de waterschappen, OnsWater en het Nationaal Watertraineeship ontstaat er een breed draagvlak.

Het concept heeft bewezen dat het geven van een interactieve gastles over waterveiligheid in combinatie met een spectaculair event op het strand, het thema waterbewustzijn goed op de kaart zet. Wat echter het allerbelangrijkste is dat deze spelvorm van zandkastelen bouwen iets is wat wij allemaal van jongs af aan gedaan hebben. Daarom is het zo herkenbaar en leuk voor iedereen. De strijd tegen het water zit bij ons in de genen!


Terugblik op 2016overzichtSlim en fris samenwerk...


> Inschrijven nieuwsbrief
Schrijf je nu in en ontvang ca. vier keer per jaar het laatste nieuws.