Donderdag 5 november is de eerste Young Business Drink bij de Aquatech vakbeurs georganiseerd door het Nationaal Watertraineeship en het Valorisatieprogramma Deltatechnologie en Water (VPdelta). Het doel van de Young Business Drinks is om young professionals in de watersector met elkaar te verbinden. Naast het organiseren van de borrel, is er het Back-of-a-coaster concept toegepast en hebben ondernemers een pitch gegeven.

Back-of-a-coaster concept

Dit event, georganiseerd door trainees van het Nationaal Watertraineeship, kende een nieuw Bierviltje ontworpen voor Back-of-a-coasterconcept: “Back-of-a-coaster” door middel van speciaal gedrukte bierviltjes (zie foto rechts) konden de aanwezigen opschrijven wat ze te bieden hebben, of juist waar ze naar op zoek zijn. Hier kan het bijvoorbeeld gaan om de vraag naar specifieke kennis, aanbod van een product of mogelijkheden voor een nieuwe baan.

Deze viltjes werden aan een waslijn gehangen om vervolgens op zoek te gaan naar matches tussen vraag een aanbod. Het resultaat was verassend positief: binnen enkele minuten waren verschillende young professionals uit de watersector met elkaar gelinkt en dit resulteerde in goede gesprekken en eventueel nieuwe business tussen jongeren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: (1) een beleidsmedewerker van een waterschap is gekoppeld met de BAM over innovatieve dijkbescherming producten, (2) een Canadese en een Nederlandse onderzoeker, die samen onderzoek doen naar hetzelfde onderwerp binnen afvalwater, zijn gelinkt. (3) Een bedrijf zocht een stagiair voor Kenya en die is gevonden, en (4) een net afgestudeerde zocht een baan en vond een mogelijkheid.

Ondernemers

Om de ongeveer 80 aanwezige young professionals te inspireren waren er vijf ondernemers uitgenodigd die aangesloten zijn bij het Valorisatieprogramma Deltatechnologie & Water (VPdelta), een programma om delta innovaties te stimuleren en versnellen. Deze ondernemers gaven een korte pitch over hun innovaties. Achteraf werd de ondernemers gevraagd alvast hun bierviltje in te vullen om de matching op gang te brengen.

Conclusie

Het Back-of-the-coaster concept heeft aangetoond dat deze voor informele gelegenheden (zoals een borrel) goed toe te passen zijn om links te leggen tussen bezoekers. Specifieke vragen uit het publiek worden beant-woord door matchmaking.

keyboard_arrow_up