Ook tijdens de coronapandemie zijn wij gestart met een nieuwe groep. Niet zomaar een, het is de grootste groep ooit! NT21 bestaat uit 27 NWT trainees. Dit succes hebben we onder andere te danken aan de #WaterTraineeVanStart campagne. Benieuwd wat dit inhoudt?
Na het overweldigende succes van #WaterTraineevanStart dit voorjaar, is in juli een nieuwe campagne gelanceerd om aankomende trainees aan een uitdagende baan te helpen in watersector. Online maakten de trainees kennis met elkaar en met het programmabureau.
In het voorjaar vonden een drietal trainees in een mum van tijd een baan tijdens de grootschalige campagne die breed werd uitgemeten op sociale media. In de Coronatijd waarin veel digitaal gebeurt, kon deze campagne wel een extra impuls gebruiken, zo was de gedachte. Deze zomer gingen maar liefst vijftien trainees onder meer via persoonlijke vlogs volgers meenemen in hun zoektocht. Het doel? Allemaal een baan voor 9 oktober.
Tweetal al aan de bak
Dat klinkt misschien ambitieus, maar het startschot was nog niet gelost of twee trainees hadden al een baan. Joris Langemeijer en Joost van Dijk konden tijdens de kennismaking tot hun eigen verbazing meedelen dat ze beiden aan de slag gaan bij Waterschap Aa en Maas in Den Bosch. Voor de aankomende trainees was de sessie ook gelijk een kennismaking met Zoom, waar de starters in hun werk ongetwijfeld nog veel mee te maken gaan krijgen.
Van studentenkamer tot hotelkamer in Spanje schakelden deelnemers in om hun ambities te delen en om meer te horen over #WaterTraineesvanStart. Openingsvraag was: Wat trekt je aan in de watersector en wat kom je brengen tijdens campagne? “Water kan het verschil maken tussen leven en dood heb ik in het buitenland gezien. Daar wil ik meer over leren”, vertelt Marco Schoenmakers uit Amsterdam. “Ik acteer ook graag en vind het niet erg om in de spotlight te staan, dus hopelijk kan ik dat in deze campagne inzetten.”
Ieder zijn eigen bijdrage
Voor de trainees met minder acteerervaring was er veel ruimte voor tips over hoe ze zichzelf beter konden presenteren. Iedereen kon op zijn eigen manier een bijdrage leveren in de campagne, ook de deelnemers die al een baan hadden. Bijvoorbeeld door berichten en vlogs zoveel mogelijk te liken en delen op sociale media. Margot Kwee heeft een passie voor duurzaamheid en hoopt zich verder te specialiseren via de watersector. Haar bijdrage? “Ik denk dat eerlijkheid mijn kracht is.”
Uitkomsten delen via Zoom
Vrijwel iedereen gaf aan het traineeship te willen volgen om zich te blijven ontwikkelen. Deze zomer konden de aankomende trainees bij wijze van vingeroefening zich buigen over een tweetal projecten. In samenwerking met Wetskills zijn met verschillende opdrachtgevers twee challenges uitgedacht over actuele thema’s: een project over droogte (Unie van Waterschappen) en over klimaatadaptatie (Rioned). Jaap Feil: “Net als #WaterTraineevanStart moeten de projecten ook een funfactor hebben, maar het zijn serieuze onderwerpen”. De resultaten werden tijdens het Kennisevent op 2 oktober en het Deltacongres gepresenteerd.