Wat doen trainees nu eigenlijk precies op de vrijdag tijdens hun trainingen? Wat houdt het trainingsprogramma in? En vooral ook: Hoe kan ik mijn trainee het beste begeleiden op de werkvloer? Dit zijn vragen die veel begeleiders hebben. Om hen zo goed mogelijk te betrekken bij het traineeship, organiseren we voor elke startende groep een begeleidersdag. Begin juni vond er weer zo’n dag plaats. Onze trainers Eveline van der Giessen en Marc de Vries zorgden voor een interactief programma met veel aandacht voor het Personal Colorsysteem. Een tool die als een rode draad door het programma loopt.
Op de begeleidersdag kwamen maar liefst 16 trainees en hun begeleiders samen. De meeste trainees kennen elkaar al een beetje en hier en daar herkent een begeleider een collega van een andere organisatie. Ze zijn allemaal benieuwd naar wat de dag zal brengen. Annemieke van der Wal van het RIVM: “Ik heb al een document ontvangen met uitleg over het programma en Renée van het programmabureau is op het werk langs geweest voor een startgesprek. Vandaag verwacht ik meer gevoel te krijgen bij wat de trainees zoal doen op trainingsdagen, maar ik wil voor mezelf ook graag weten hoe ik me als begeleider verder kan ontwikkelen.”
Volop begeleiding
“Aan begeleiding hebben de jonge professionals van het Nationaal Watertraineeship geen gebrek”, vertelt trainer Eveline. “Elke traineegroep heeft een eigen trainer die op vrijdag de trainingen verzorgt. Daarnaast heeft elke trainee een contactpersoon bij het programmabureau en twaalf uur persoonlijke coaching door een van de NWT-coaches. En dan zijn jullie er: de vaste begeleiders op de werkvloer. De trainees krijgen ontzettend veel mee van ons en het zou mooi zijn als ze hiermee aan de slag kunnen op de werkvloer. Jullie spelen daarin een sleutelrol.”
Iedereen een personal color
Om die sleutelrol met verve te kunnen vervullen, is het belangrijk dat de begeleiders weten wat de trainees zoal doen. Eveline: “Een heel belangrijk instrument dat als een rode draad door het traineeship loopt, is het Personal Color systeem. Door inzicht te krijgen in je voork(l)eursgedrag kom je erachter hoe jij van nature je plek in een groep of organisatie inneemt. Je krijgt inzicht in je sterke punten en je valkuilen, maar ook in de dynamiek die ontstaat tussen jou en de mensen om je heen. Dus ook in de relatie tussen trainee en begeleider.”
Inzicht in jezelf
Na een aantal vragen beantwoord te hebben, weet iedereen zijn kleur. Trainee Hidde Schijfsma van Waternet is geel-groen. “Als ‘groen’ persoon ben ik een ondersteunende helper”, legt hij uit. “Maar ik ben vooral optimistisch en expressief.” Hiddes begeleider Alice Fermont herkent dit. “Zelf ben ik ook voornamelijk geel, maar ik neig daarnaast meer naar rood. Ik ben dus iets resultaatgerichter en daar kan ik Hidde mee helpen.” Hidde lacht. “Ik ben inderdaad enthousiast, maar ik vind het soms lastig om dingen af te maken. Mijn andere begeleider is trouwens blauw. Dat geeft een heel andere dynamiek. Die persoon is relatief introvert en doordat we minder communiceren, is het me niet altijd duidelijk wat mijn opdrachten inhouden. Dan blijf ik een beetje zwemmen.”
Wat verwachten de trainees?
Een trainee goed begeleiden is ook niet zomaar even wat, leggen Marc en Eveline uit. Dat blijkt ook uit de brainstormsessie waarin trainees hun wensen en verwachtingen verzamelen. “Het is belangrijk dat begeleiders tijd maken”, vat Marly Zweerts samen. “En dat er echt geluisterd wordt. Het is ook belangrijk dat gecheckt wordt of we niet te veel of juist te weinig verantwoordelijkheden krijgen. We leggen de lat best hoog voor onszelf, maar daardoor vragen we soms pas te laat om hulp. Omdat er zoveel nieuws op ons afkomt, zijn zowel constructieve feedback als complimenten welkom.”
Wat heb je te bieden als begeleider?
In de parallelle sessie waarin de begeleiders brainstormden over hun rol, bleek dat zij de behoeften van de trainees best goed inschatten. Allereerst moet je echt klaar staan voor de trainee, was de conclusie. Je maakt dus tijd in je agenda om de voortgang te bespreken en je helpt eventueel ook met praktische zaken. “Maar deze trainees verwachten meer van ons dan de gemiddelde starter”, merkte een begeleider op. “Ze kiezen niet voor niets voor een traineeship met een persoonlijk ontwikkelprogramma. In de modules trainen ze specifieke vaardigheden, dus hier zouden we hun opdrachten op de werkvloer ook op kunnen toespitsen.”
Besmetten met het watervirus!
Een andere begeleider gaf aan dat hij zijn trainees introduceert aan zijn netwerk en dat hij hen ook naar symposia stuurt. “Ik vind het belangrijk dat ze hun blik verbreden”, legt hij uit. “Zo krijgen ze een bredere kijk op het vak, maar ook op de hele sector. Het is niet gezegd dat een trainee binnen onze organisatie wil blijven, dus laten we ze in ieder geval goed besmetten met het watervirus. Dan zijn ze hoe dan ook een aanwinst voor de sector!”