Onze trainees van Team Helder Water schrijven hun eerste Column voor 'Water op onverwachte plekken', onderdeel van traineeproject Water en Media.
26/02/2016
Het is vrijdagmiddag, onze computerschermen kunnen onze aandacht nog maar amper vasthouden. Ons enthousiasme stijgt snel door het feit dat de klok bijna vijf uur slaat, tijd voor de vrijdagmiddagborrel. Voor ons, vier jonge waterprofessionals, blijft na een lange werkweek nog één vraag hangen: “hoe krijgen we Nederland meer waterbewust?”
Water! Iets dat tijdens de liefkozend genoemde vrijmibo waarschijnlijk alleen voorbij komt als side-drankje. Een side-drankje voor een goed glas wijn of dat fijne vaasje bier. Raar eigenlijk, want water speelt een grote rol tijdens het productieproces van bier en wijn. Ook voor mij en mijn collega's is water niet het meest vanzelfsprekende onderwerp tijdens de borrel. Toch wordt ons leven voor een groot deel beheerst door water, wij werken namelijk allemaal in de watersector. De één bij toeval, de ander wist lang geleden al dat zijn passie hier ligt.
Die passie brengt ons terug bij de vraag hoe wij ‘ons' water over kunnen brengen naar de rest van werkend Nederland. De rest van werkend Nederland, wiens leven niet wordt beheerst door water en tijdens de vrijmibo waarschijnlijk niet praat over zuiveringen, dijken en grondwater. Even voor de duidelijkheid, wij praten tijdens de vrijmibo ook niet alleen over de medicijnen in onze ontlasting en het complexe zuiveringsproces dat hierbij komt kijken. Hoe kunnen we deze passie voor water op een ‘boeiende', ‘voor iedereen leuke' en ‘interessante' manier overbrengen naar onze medeborrelaars? Het zou toch leuk zijn als we ook eens met anderen in het cafe in gesprek komen! Voormalig hoofdredacteur van de Telegraaf, Sjuul Paradijs, gaf ons hiervoor de belangrijke tip ‘maak je verhaal en de boodschap klein en relevant voor de doelgroep'.
Een perfecte opdracht voor de vrijdagmiddag. Want hoeveel water is er eigenlijk nodig is om die borrel, waarmee wij de werkweek zo graag afsluiten, te produceren? Het antwoord is: gemiddeld zo'n twee fusten water per glas. De precieze getallen zijn 300 vaasjes water voor een vaasje bier en 960 glazen water per glas wijn. Dit watergebruik zit vooral in de gewasteelt van de ingrediënten, het produceren en het afkoelen van de drank. Ook voor de productie, reiniging en recycling van de glazen flessen waarin het gele en rode goud wordt geserveerd is water cruciaal. Belangrijk om te beseffen is dat voldoende schoon water geen onuitputtelijke bron is. Toch is hier een positieve ontwikkeling gaande. De huidige trend in duurzaamheid zet mensen aan om te zoeken naar wegen om het waterverbruik te verminderen. Zo wil Heineken in 2020 de groenste brouwer van de wereld zijn. De productie van een liter bier mag dan nog maar maximaal 3 liter water kosten. De besparing wordt gerealiseerd door het ondermeer gebruik van algen in de waterzuivering (www.sprout.nl).
Het is half zeven, we zitten nog steeds in een café op het Plein in Den Haag en bij ons rijst een nieuwe vraag: “Het verbouwen van de granen en druiven verbruikt veel water, maar weten we eigenlijk wel waar deze worden verbouwd? Eén ding is zeker, gezien onze kwaliteitseisen en grote waterexpertise in Nederland hopen wij voor vanavond dat onze gewassen in Nederland worden verbouwd!