Graffiti spuiten voor klimaatadaptatie

Bewapend met een spuitbus op pad in de winkelstraten van Tilburg. Vast niet het eerste waar je aan moet denken bij een traineeproject. Toch is dit precies hoe Tom Overgaauw met zijn projectgroep een groot deel van de vrijdagen spendeerde. Onder de naam #Tegellovers ‘bekladden’ de trainees de bestrating om met ludieke teksten aandacht te vragen voor klimaatadaptatie.

De opdrachtgever van het project, Janneke de Vries die onder meer betrokken is bij stichting op Groene Voet, kon de gewaagde kant van het project juist erg waarderen. “Wetenschappers hoef je niet uit te leggen dat klimaatadaptatie belangrijk is, maar hoe bereik je bijvoorbeeld jonge mensen die verder van het onderwerp af staan? Voor hen is het een saai onderwerp, dus als je beweging wil creëren moet je ook dit soort moderne marketingtechnieken gebruiken.”

“Ik wou dat ik gras was”

Humor moest de sleutel worden in de campagne. “Bij een bijeenkomst bestempelde Janneke de bewoners die hun tuin helemaal bestraat hebben licht sarcastisch als ‘Tegellovers’”, weet Tom Overgaauw (toen werkzaam bij waterschap de Dommel) nog. “Die omkering vond ik grappig en dankzij zo’n ironisch tintje blijft de boodschap ook beter hangen.” Daarmee was de basis gelegd voor de Loesje-achtige leuzen zoals: ‘Ik wou dat ik gras was’ en ‘Na regen komt wateroverlast’

Geen standaard project

“Ik wou elk geval geen project waarbij je alleen maar achter je bureau zit. Daarom zocht ik een project waarbij gelijk actie was en met een duidelijk resultaat.”, verklaart Tom. De groep was daarom meer buiten dan binnen te vinden. Maar graffiti spuiten, gaat dat niet wat ver? “We ontdekten in onze zoektocht al vrij snel krijtverf op basis van kalk. Dat is in feite stoepverf uit een spray en dat is volledig biologisch afbreekbaar.” Dus lieten de trainees mallen maken voor de teksten, waarmee ze vervolgens op pad gingen in Tilburg.

Tilburg hitte-eiland van Europa

Het verhaal is duidelijk. Tilburg zuchtte die zomer onder de hitte en was tijdelijk het heetste plekje van heel Europa. Ook was de zomer nog nooit zo droog geweest. Die warmte was voor een deel toe te schrijven aan het ‘hitte-eiland effect’, waarbij de bebouwde omgeving door verstening vaak nog warmer wordt. Ruim zestig procent van de openbare ruimte bestaat uit particulier terrein en tuinen en daar heeft de overheid weinig invloed op. De gemeente en het waterschap zocht daarom naar originele manieren om bewustwording te creëren.

“De groep werkte onderling goed samen en ging ook heel zelfstandig te werk.”

Politie ontlopen

Onorthodoxe methoden mogen geoorloofd lijken, voor de trainees waren de guerrilla-acties best spannend.  Er was wel een mailtje van een ambtenaar van de gemeente die impliciet toestemming gaf, maar niet elke agent is daarvan op de hoogte. Dus doken de trainees toch maar een steegje in toen een politieauto voorbijkwam. “We hadden niet verwacht dat voorbijgangers eigenlijk allemaal positief zouden reageren. Wel reageerde de manager van een winkelcentrum eerst heel fel met: ‘wat moet dat?!, maar toen hij ons verhaal hoorde vond hij het juist een goed idee en liet hij ons nog een aantal tegels spuiten.”

Bij iedereen aanbellen om te vertellen dat de tegels eruit moeten is geen optie en Janneke vond hun aanpak om met krijtverf te werken een schot in de roos. “Ze hebben slim alle weerstand ondervangen door natuurvriendelijke verf te gebruiken”, prijst Janneke. Ze was sowieso positief verrast door werkwijze van de projectgroep. “De groep werkte onderling goed samen en ging ook heel zelfstandig te werk.”

Corona-imitatie

Het project is niet onopgemerkt gebleven. Tom moest zijn verhaal doen bij het Algemeen Dagblad en een aantal regionale bladen. “Dat ging zelfs zo ver dat ik werd herkend in Tilburg, vertelt Tom. “Jij bent toch die man van de tegels, Goed bezig!” Ook een aantal gemeenten kreeg lucht van het idee en wilde weten waar de groep de mallen had laten maken, om zo een vergelijkbare campagne te lanceren. “Onlangs kwam er nog iemand van een gemeente op mij af omdat hij krijtverf wilde inzetten om burgers te wijzen op de anderhalve meter-regel. Ik denk niet dat iedereen het idee van mij heeft, maar je ziet die opdrukken sinds de Corona-uitbraak overal op straat.”

Het project mag al even achter de rug zijn. De Instagrampagina #Tegellover leeft nog voort. Daar worden foto’s getoond van locaties en tuinen waar de verstening haast een absurd karakter krijgt. Janneke nodigt alle trainees uit om ook in hun stad een pagina in het leven te roepen. “Zo krijgen we een #Tegellover 010 of 020 en op die manier kunnen we Nederland samen een beetje groener maken.”

Logo watersplash orange and blue with company name

Meer Projecten

Synchronie tussen drie Swimmable Rivers

Het Swimmable Rivers-project is gericht op het bevorderen van zwembaarheid in stedelijke gebieden, vooral langs rivieren. Trainee en projectleider Lars van Schagen is gevraagd om dit initiatief op te zetten.…
Lees meer
keyboard_arrow_up