Het project onder leiding van Judith Croenen en samen met Lodewijk Biemond, Maarten Slot, Erik Raaijmakers had als doel advies te geven over hoe Nederlandse wateropleidingen de watersector kunnen ondersteunen om de internationale positie te versterken en te verduurzamen.
De Nederlandse watersector heeft al een sterke positie op de internationale watermarkt, maar wil deze verder versterken. Om dit te bereiken, zijn professionals nodig met de juiste competenties. Nederlandse wateropleidingen kunnen een cruciale rol spelen bij het ondersteunen van de watersector om deze internationale positie te verduurzamen, met name door samenwerking met relevante landen en netwerken. De centrale vraag was hoe Nederlandse wateropleidingen de watersector kunnen ondersteunen om de internationale ambities te verwezenlijken, en hoe Nederland zich kan profileren als het land om een wateropleiding te volgen.
De resultaten van het project omvatten zes mogelijke oplossingen, waarvan er twee werden geselecteerd en verder werden uitgewerkt:
Internationaal Watertraineeship: Dit programma richt zich op pas afgestudeerden die zich willen profileren op de internationale markt. Afgestudeerden zullen werken voor internationale werkgevers en zo de Nederlandse watersector en het onderwijs promoten.
Kenniscentrum voor studenten: In dit kenniscentrum worden stage- en afstudeeropdrachten aangeboden bij internationale werkgevers. Deze oplossing kan worden opgezet in samenwerking met de landenplatforms van het NWP (Netherlands Water Partnership). Het is essentieel dat onderwijs en werkgevers samenwerken om een gezamenlijk idee en strategie te ontwikkelen.
Beide oplossingen bieden methoden om de communicatie tussen werkgevers en onderwijs te verbeteren en de bekendheid van het Nederlands wateronderwijs en de watersector op de internationale markt te vergroten. Bij de implementatie zullen beide oplossingen meerwaarde bieden voor werkgevers, studenten, afgestudeerden en onderwijsinstellingen.